Francuska sieć sportowa Decathlon pod koniec 2015 poinformowała, o wdrożeniu z sukcesem systemu identyfikacji radiowej (RFID) we wszystkich 951 sklepach detalicznych i w 43 magazynach hurtowych na całym świecie. Wyniki sprzedaży wzrosły o 11 procent, a straty towarowe zmniejszyły się aż o 9% w stosunku do roku wcześniejszego. Decathlon udowodnił tym samym, że wykorzystanie RFID w handlu do kontroli zapasów i  logistyki jest nie tylko możliwe, ale bardzo opłacalne.

Decathlon to jeden z największych detalistów w branży sportowej, oferujący odzież, sprzęt i akcesoria. Posiada sklepy w całej Europie, a także w Chinach, Maroku, Indiach i Brazylii, które średnio oferują 35 000 różnych przedmiotów na sprzedaż, obejmujące 65 różnych dyscyplin sportowych, z czego aż 85 procent zostało zakwalifikowanych się do oznaczenia etykietami RFID. W Polsce sieć również wykorzystuje RFID – technologia z powodzeniem została wdrożona w sklepach w Warszawie, Bielsku-Białej, Bydgoszczy i w Łodzi.

 

2010 rok – uruchomienie spółki Embisphere

Przed samym wdrożeniem systemu RFID, Decathlon zlecił badanie, które na celu miało zidentyfikować obszary i procesy, które wymagałyby usprawnienia.

Według sondażu pierwszym źródłem niezadowolenia klienta był brak towaru na półce, drugim – szybkość przeprowadzenia transakcji w punktach sprzedaży.

Ponadto Decathlon zidentyfikował problem sporych strat towaru w wyniku kradzieży, dlatego w 2010 roku zdecydował się uruchomić własną spółkę pod nazwą Embisphere, która produkuje i wdraża oprogramowanie i sprzęt RFID w swoich sklepach.

Zadaniem RFID miało być zwiększenie dokładności inwentaryzacji w sklepach i centrach logistycznych oraz stosowanie specjalnych terminali Embisphere, które miały przyspieszyć proces zakupowy. Wszystko to w efekcie miało zapewnić stałą dostępność towarów na półkach sklepowych i zadowolenie klientów ze sprawnej obsługi.

Metki odzieżowe RFID, wszywki ubraniowe RFID i metki towarowe, to sposób oznaczenia towaru w handlu etykietą RFID.

metki odzieżowe RFID, znakowanie odzieży etykiety RFID,  wszywki ubraniowe RFID i metki towarowe

2013 – rozpoczęcie znakowania produktów etykietami RFID UHF

W lipcu 2013 Decathlon rozpoczął znakowanie produktów marki Passion w fabrykach w celu śledzenia tych pozycji przez centra dystrybucyjne oraz w sklepach przy wykorzystaniu technologii RFID.

Początek roku 2014 to coraz szersze stosowanie znaczników RFID jako metki odzieżowe na prawie wszystkich produktach. W drugiej połowie 2014 ponad 800 sklepów Decathlon w pełni wykorzystywało już RFID i zmieniło swoje procesy w zakresie inwentaryzacji, transakcji sprzedaży, elektronicznego nadzoru (EAS) poprzez bramy bezpieczeństwa. Dodatkowo w centrach logistycznych znakowane również były przedmioty o dużej wartości pochodzące od innych producentów, które znajdowały się w grupie wysokiego ryzyka kradzieży.

 

RFID w centrach logistycznych Decathlon

Znakowanie produktów podczas procesu produkcyjnego zwiększa wydajność sprzedaży, ponieważ pracownicy zwolnieni są z ręcznego i ciągłego sprawdzania dostaw. Zakodowany w etykiecie RFID numer identyfikacyjny jest ściśle związany z jednostką zapasu. Informacje te przechowywane są w bazie danych SQL, która na bieżąco śledzi towar. Pracownicy mogą użyć czytnika Embisphere na ruchomym koszyku, którym poruszają się przy rzędach z produktami w celu szybkiego uchwycenia aktualizacji zapasów. Niektóre centra logistyczne stosują czytniki zainstalowane na sortowni. Tam pracownicy umieszczają towary, które następnie są pakowane w paczki dla konkretnych przesyłek sklepowych. Poprzez specjalne bramki dane z etykiet są przechwytywane, a następnie przekazywane do oprogramowania, dzięki czemu pracownicy mogą monitorować, czy produkty są dostarczane do odpowiednich sklepów.

RFID w sklepie Decathlon

W sklepach Decathlon czytniki RFID wykorzystywane są do przeprowadzania codziennej inwentaryzacji. Pracownicy posiadają czytniki, którymi wygodnie mogą sięgać nawet do wysokich półek, a także wyposażeni są w smartfon, do którego czytnik wysyła dane za pośrednictwem połączenia Bluetooth. Dzięki temu spis z natury towaru można wygodnie przeglądać na smartfonie, a zebrane dane są wysyłane do centralnej bazy.

etykieta identyfikacyjna RFID w sklepie Decathlon

Każdy sklep posiada ponadto czytnik RFID wbudowany w terminal płatniczy POS. Towar umieszcza się nad czytnikiem, a ten przechwytuje wszystkie identyfikatory jednocześnie. Osobno skanowane są produkty z kodami kreskowymi (zaledwie 15% z całego asortymentu nie kwalifikuje się do RFID).

Klienci opuszczający sklep są wychwytywani przez anteny RFID UHF i bramy RFID, których celem jest sprawdzenie, czy klient wychodzi z towarem zakupionym. Wyłapywane są dane ze znaczników, które następnie są przesyłane do programu, który określa, czy dany element został sprzedany. Jeśli okaże się, że towar nie posiada adnotacji o sprzedaży, system automatycznie włącza alarm bezpieczeństwa, informując o przypadku kradzieży.

Z RFID skorzystało wiele znanych marek, m.in. Zara, Adidas, C&A, Marks&Spencer, Amazon, Gerry Weber, Metro, Macy’s. W przypadku Decathlon wdrożenie systemu RFID w handlu detalicznym zostało przeprowadzone w okresie od marca do czerwca 2014 roku. W tym czasie pracownicy musieli zostać przeszkoleni. Spółka przyznaje, że było to jedno z trudniejszych zadań ze względu na to, że wdrożenie było wprowadzone równocześnie w 17 krajach. Na szczęście pracownicy pozytywnie zareagowali na zmiany i nową technologię, rozumiejąc, jakie korzyści może ona przynieść również im.

Podsumowanie wdrożenia RFID w handlu i logistyce Decathlon

Dzięki wdrożeniu RFID znacząco zmniejszył się nakład pracy pracowników, którzy mogli skupić się na kliencie i innych obowiązkach. Większość sklepów Decathlon przeprowadza kontrolę zapasów pięciokrotnie szybciej niż robiła to ręcznie, do tego można z powodzeniem zwiększyć ilość samych kontroli, co korzystnie przekłada się na zarządzanie zapasami i dostarczanie produktów od fabryki do sklepu.

Technologia RFID zastosowana w logistyce i handlu detalicznym przełożyła się na widoczne korzyści dla firmy i jej klientów udowadniając swój ogromy potencjał. Firma PWSK prowadzi na polskim rynku badania i wdrożenia w handlu detalicznym i hurtowym. Ma już duże sukcesy we wdrożeniach transportu, magazynowania i logistyki.   Skontaktuj się z nami w celu wspólnego opracowania projektu oszczędności czasu i pieniędzy w Twojej firmie.  

Zastosowanie RFID w handlu sklep Decathlon

 

Pin It on Pinterest

Share This
ebook pomiar czasu w sporcie

Zarejestruj się i pobierz:

demo Programu Zawody

filmik "Jak ustawić anteny"

Poradnik "Elektroniczny Pomiar Czasu"

Darmowe dla osób zarejestrowanych.

Pamiętaj, nigdy nie udostępnimy
Twojego adresu email.
W każdej chwili możesz się wypisać.


Podaj swój główny adres email:





Dziękujemy! Pomyślnie dodano adres e-mail do listy!