Decathlon wdrozenie RFID w logistyce i sklepach detalicznych

Decathlon – sukces dzięki wdrożeniu RFID w sieci sklepów

Francuska sieć sportowa Decathlon pod koniec 2015 roku poinformowała o wdrożeniu z sukcesem systemu identyfikacji radiowej (RFID) we wszystkich 951 sklepach detalicznych i w 43 magazynach hurtowych na całym świecie. Wyniki sprzedaży wzrosły o 11 procent, a straty towarowe zmniejszyły się aż o 9% w stosunku do poprzedniego roku. Decathlon udowodnił tym samym, że wykorzystanie RFID w handlu do kontroli zapasów i logistyki jest nie tylko możliwe, ale również bardzo opłacalne.

Decathlon to jeden z największych detalistów w branży sportowej, oferujący odzież, sprzęt i akcesoria. Posiada sklepy w całej Europie, a także w Chinach, Maroku, Indiach i Brazylii. Każdy sklep oferuje średnio 35 000 różnych przedmiotów na sprzedaż, które obejmują 65 dyscyplin sportowych, z czego aż 85 procent zostało zakwalifikowanych do oznaczenia etykietami RFID. W Polsce sieć Decathlon również wykorzystuje RFID w handlu – technologia ta została z powodzeniem wdrożona w sklepach w Warszawie, Bielsku-Białej, Bydgoszczy i w Łodzi.

2010 rok – uruchomienie spółki Embisphere

Przed samym wdrożeniem systemu RFID, Decathlon zlecił badanie, które na celu miało zidentyfikować obszary i procesy, które wymagają usprawnienia.

Według sondażu pierwszym źródłem niezadowolenia klienta był brak towaru na półce, drugim – szybkość przeprowadzenia transakcji w punktach sprzedaży.

Ponadto Decathlon zidentyfikował problem sporych strat towaru w wyniku kradzieży, dlatego w 2010 roku zdecydował się uruchomić własną spółkę pod nazwą Embisphere, która produkuje i wdraża oprogramowanie i sprzęt RFID w swoich sklepach.

Zadaniem RFID w Decathlonie miało być zwiększenie dokładności inwentaryzacji w sklepach i centrach logistycznych oraz stosowanie specjalnych terminali Embisphere, które miały przyspieszyć proces zakupowy. Wszystko to w efekcie miało zapewnić stałą dostępność towarów na półkach sklepowych i zadowolenie klientów ze sprawnej obsługi.

Metki odzieżowe RFID, wszywki ubraniowe RFID i metki towarowe, to sposób oznaczenia towaru etykietą RFID w sklepach:

metki odzieżowe RFID, znakowanie odzieży etykiety RFID, wszywki ubraniowe RFID i metki towarowe

2013 – rozpoczęcie znakowania produktów etykietami RFID UHF

W lipcu 2013 Decathlon rozpoczął znakowanie produktów marki Passion w celu śledzenia całego swojego asortymentu przez centra dystrybucyjne oraz sklepy przy wykorzystaniu technologii RFID.

Początek roku 2014 to co raz szersze stosowanie znaczników RFID jako metki odzieżowe na prawie wszystkich produktach. W drugiej połowie 2014 ponad 800 sklepów Decathlon w pełni wykorzystywało już RFID i znacznie usprawniło swoje procesy w zakresie inwentaryzacji, transakcji sprzedaży oraz elektronicznego nadzoru (EAS) poprzez bramy bezpieczeństwa. Dodatkowo w centrach logistycznych znakowane były również przedmioty o dużej wartości pochodzące od innych producentów, które znajdowały się w grupie wysokiego ryzyka kradzieży.

RFID w centrach logistycznych Decathlon

Znakowanie produktów podczas procesu produkcyjnego zwiększa wydajność sprzedaży, ponieważ pracownicy są zwolnieni z ręcznego i ciągłego sprawdzania dostaw. Zakodowany w etykiecie RFID numer identyfikacyjny jest ściśle związany z jednostką zapasu. Informacje te przechowywane są w bazie danych SQL, która na bieżąco śledzi towar. Pracownicy mogą użyć czytnika Embisphere na ruchomym koszyku, którym poruszają się przy rzędach z produktami w celu szybkiego uchwycenia aktualizacji zapasów. Niektóre centra logistyczne stosują czytniki zainstalowane na sortowni. Tam pracownicy umieszczają towary, które następnie są pakowane w paczki dla konkretnych przesyłek sklepowych. Poprzez specjalne bramki dane z etykiet są przechwytywane, a następnie przekazywane do oprogramowania, dzięki czemu pracownicy mogą monitorować, czy produkty są dostarczane do odpowiednich sklepów.

RFID w sklepie Decathlon

W sklepach Decathlon czytniki RFID wykorzystywane są do przeprowadzania codziennej inwentaryzacji. Pracownicy posiadają czytniki, którymi wygodnie mogą sięgać nawet do wysokich półek, są również wyposażeni w smartphone, do którego czytnik wysyła dane za pośrednictwem sieci Bluetooth. Dzięki temu spis towaru z natury można wygodnie przeglądać na smartphonie, a zebrane dane są wysyłane do centralnej bazy.

etykieta identyfikacyjna RFID w sklepie Decathlon

Każdy sklep posiada ponadto czytnik RFID wbudowany w terminal płatniczy POS. Towar umieszcza się nad czytnikiem, a ten przechwytuje wszystkie identyfikatory jednocześnie. Osobno skanowane są produkty z kodami kreskowymi (zaledwie 15% z całego asortymentu nie kwalifikuje się do RFID).

Klienci opuszczający sklep są wychwytywani przez anteny RFID UHF i bramy RFID, których celem jest sprawdzenie, czy klient wychodzi z towarem zakupionym. Wyłapywane są dane ze znaczników, które następnie są przesyłane do programu, który określa, czy dany element został sprzedany. Jeśli okaże się, że towar nie posiada adnotacji o sprzedaży, system automatycznie włącza alarm bezpieczeństwa, informując o przypadku kradzieży.

Z RFID w korzysta wiele znanych marek odzieżowych, m.in. Zara, Adidas, C&A, Marks&Spencer, Amazon, Gerry Weber, Metro, Macy’s. W przypadku Decathlonu wdrożenie systemu RFID w sklepach detalicznych zostało przeprowadzone w okresie od marca do czerwca 2014 roku. W tym czasie pracownicy musieli zostać przeszkoleni. Spółka przyznaje, że było to jedno z trudniejszych zadań ze względu na to, że wdrożenie było wprowadzone równocześnie w 17 krajach. Na szczęście pracownicy pozytywnie zareagowali na zmiany i nową technologię, rozumiejąc, jakie korzyści przyniesie również im samym.

Podsumowanie wdrożenia RFID w sklepach i logistyce w Decathlonie

Dzięki wdrożeniu RFID znacząco zmniejszył się nakład pracy pracowników, którzy teraz mogą się skupić na kliencie i pozostałych obowiązkach. Większość sklepów Decathlon przeprowadza kontrolę zapasów pięciokrotnie szybciej niż wtedy, gdy robiła to ręcznie. Poza tym z powodzeniem można zwiększyć ilość kontroli, co korzystnie przekłada się na zarządzanie zapasami i dostarczanie produktów z fabryki do sklepu.

Technologia RFID zastosowana w logistyce i handlu detalicznym przełożyła się na widoczne korzyści dla firmy i jej klientów, co dowodzi jej ogromnego potencjałowi. Firma PWSK prowadzi na polskim rynku badania i wdrożenia w handlu detalicznym i hurtowym. Ma już duże sukcesy we wdrożeniach w transporcie, logistyce i zarządzaniu magazynami. Skontaktuj się z nami w celu wspólnego opracowania projektu, który i Twojej firmie może zaoszczędzić czas i pieniądze.

Zastosowanie RFID w handlu sklep Decathlon

Zobacz pozostałe wpisy. Znajdź wiedzę i inspirację.

RFID w szpitalu - znakowanie sprzętu medycznego

RFID w szpitalu i służbie zdrowia

Technologia RFID umożliwia bezkontaktową identyfikację obiektów  aparatury medycznej i pacjentów. Coraz częściej zyskuje na znaczeniu w organizacji działalności placówek służby zdrowia. Z powodzeniem wspiera szpitale, kliniki, czy domy opieki, gdzie pomaga efektywniej kontrolować zasoby i zarządzać majątkiem, pracą lekarzy, a także leczeniem pacjentów.

ZOBACZ WPIS
Znak pokazujący kierunek ewakuacji

System nadzorowania ewakuacji RFID

W 2016 roku w Polsce wybuchło ponad 125 tysięcy pożarów. Wiele z nich na terenach zakładowych.
Czy RFID może jakoś pomóc? Tak, okazuje się, że technologia RFID znalazła swoje miejsce również w sferach tak delikatnych, jak identyfikacja osób w czasie ewakuacji, gdzie od niezawodności technologii zależy przecież ludzkie życie.

ZOBACZ WPIS