RFID ułatwia realizację siedmiu zadań, przed którymi staje każdy logistyk – tzw. Zasada 7W:
- właściwy produkt – zrealizowanie zamówienia,
- właściwa ilość – prognozowanie popytu,
- właściwy stan – kontrolowanie stanu i jakości zapasów,
- właściwe miejsce – wybór odpowiedniej lokalizacji,
- właściwy czas – odpowiedni proces zaopatrzeniowy,
- właściwy klient – odpowiednia obsługa klienta,
- właściwa cena – ustalana na podstawie badań rynku.
W czym identyfikacja radiowa jest lepsza od kodów kreskowych?
- Zwiększona wydajność i redukcja czasu pracy – system RFID eliminuje konieczność precyzyjnego celowania w kod kreskowy w celu jego odczytu. Automatyczna identyfikacja przyspiesza to i usprawnia rejestrację produktów na każdym etapie produkcji i transportu. Daje nową możliwość odczytu etykiet towarowych umieszczonych w pojemnikach i w kartonach, których nie trzeba w tym celu rozpakować. Idealne rozwiązanie tam, gdzie ważne jest precyzyjne odczytanie dużej ilości znaczników, monitorując przepływ towarów w logistyce. RFID odczytuje nawet kilkaset etykiet w przeciągu zaledwie jednej sekundy, nawet w złym oświetleniu
- Skuteczność w każdych warunkach – działające na zasadzie radiowej znaczniki RFID ukryte bezpiecznie w szczelnych obudowach, są odporne na niskie i wysokie temperatury, zabrudzenia i wszelkie płyny.
- Szybki zwrot z inwestycji (ROI) – etykiety logistyczne RFID GS1 i pozostałe chipy zbliżeniowe zgodne ze standardem EPCglobal® nie wymagają baterii zasilającej. Przez lata zapewnią taką samą, wysoką skuteczność odczytu. Są wielokrotnego użytku. Automatyczna identyfikacja w logistyce to przede wszystkim łatwiejsza i sprawniejsze działanie w całym łańcuchu dostaw.
- Zakodowane w etykiecie informacje są bezpieczne – kod kreskowy może odczytać lub skopiować każdy, a dostęp do znacznika RFID zabezpiecza się hasłem.
Technologia RFID w logistyce – korzyści z wdrożenia:
Wartościowa i precyzyjna informacja – aktualne położeniu towaru w łańcuchu dostaw dostarczane menadżerom, na oddziały produkcji, do magazynu i transportu. Dzięki temu towar jest zawsze na czas. RFID jest idealnym sposobem szybką inwentaryzację towarów, palet kontenerów i innych jednostek logistycznych.
Ograniczenie strat i kradzieży – precyzyjna lokalizacja i kontrola na każdym etapie ogranicza o 50% ludzkie pomyłki w kompletacji i błędnej spedycji. Zapewnia 100% poprawności dostaw i zmniejsza ryzyko kradzieży.
Eliminacja podróbek – unikalność zapisanych w chipie RFID informacji gwarantuje łatwe określenie źródła pochodzenia i oryginalność towarów.
Ułatwienia w każdej branży – RFID działa tak samo skutecznie przy produkcji samochodów, mebli, lekarstw i ubrań. Każda z dziedzin ma różną specyfikę, ale jeden wspólny mianownik: towar musi szybko i bezbłędnie trafić pod wyznaczony adres.
Najlepsze zastosowania RFID w logistyce i łańcuchu dostaw
Każda firma posiada swój system logistyczny, ale czy pracuje on dokładnie i szybko tak jak powinien? Czy nie mówi Ci, że masz 10 przedmiotów w magazynie, a widzisz tylko 5? To właśnie RFID pokaże co jest rzeczywistością, a co tylko danymi oprogramowania ERP.
RFID – transport kolejowy, morski i spedycja – eliminacja pomyłek poprzez śledzenie pojemników zbiorczych, palet, kontenerów i innych jednostek logistycznych pomiędzy nadawcą i odbiorcą. Każde wydanie i przyjęcie jest rejestrowane np. przez bramki RFID, które od razu sygnalizują błędy lub za pomocą kolektorów danych (mobilnych czytników RFID).
RFID w transporcie drogowym – kontrola wjazdu na teren zakładu za pomocą szlabanów automatycznych i bezobsługowych systemów parkingowych. Automatyczne naliczanie opłat na autostradach. Czytniki zamontowane w pojeździe umożliwiają wykonanie inwentaryzacji przewożonych obiektów w każdej sytuacji i ułatwiają śledzenie przesyłek.
Magazyn i logistyka magazynowa – gwarantuje dokładną i niemęczącą pracownika rejestrację przyjęcia i wydania towaru. Ułatwienie lokalizacji obiektów w magazynie. Operacje logistyczne mogą być zautomatyzowane dzięki bramkom RFID lub czytnikom zamontowanym na wózkach widłowych. 90% oszczędności czasu na inwentaryzacji magazynu. Zobacz RFID w magazynie.
RFID – logistyka produkcji – znakowanie półfabrykatów, części i wyrobów gotowych na każdym z etapów produkcji zabezpiecza przed kosztownymi pomyłkami. Automatyczna identyfikacja w logistyce dostarcza wiedzę o ilości i położeniu komponentów. Kontroluje przebieg i czas produkcji w przedsiębiorstwie i przekazuje do systemu ERP.
Sprzedaż i zaopatrzenie – dostarcza dokładnych informacji o zapasach magazynowych, lokalizacji towarów w czasie transportu i terminach dostaw.
Zarządzanie opakowaniami zwrotnymi – przemysł wytwórczy używa tysięcy opakowań zwrotnych, które muszą być śledzone i wracać na czas do producenta. Dokładna ewidencja obniża ich koszty aż o 20%.
Przykładowe korzyści zastosowania RFID na każdym etapie łańcucha dostaw
Logistyka od fabryki po półkę sklepową – przemysł odzieżowy i sportowy
Przykładem firmy, która jako jedna z pierwszych zastosowała technologie logistyczne RFID, w całym łańcuchu dostaw od wytworzenia po półkę sklepową jest Decathlon. Wytwarzana odzież i sprzęt sportowy są znakowane radiowymi chipami już na linii produkcyjnej. Każdy kolejny etap: pakowanie, kompletacja, spedycja, transport, magazynowanie w centrach zaopatrzeniowych, zaopatrzenie sklepów i inwentaryzacja towaru na półce zyskały całkiem inną szybkość, bezbłędność i jakoś dzięki RFID. Pisaliśmy o tym więcej w artykule Decathlon – sukces dzięki wdrożeniu RFID w handlu.
RFID wspomaga obsługę sklepu w wykrywaniu prób kradzieży i umożliwia sprawną inwentaryzację na bieżąco lub na koniec każdego dnia. Operacje nie do pomyślenia bez udziału etykiet radiowych.
Wytwarzanie i zaopatrzenie sklepów w branży AGD, RTV, samochodowej, meblarskiej
W produkcji wyrobów przechodzących wiele faz produkcji oznakowany półfabrykat wędruje po całej linii produkcyjnej wraz ze zleceniem lub przewodnikiem produkcyjnym. Rejestrowany jest każdy etap, stan i czas. Automatyka jest w stanie na bieżąco przestawiać parametry wytwarzania w zależności od odczytanych danych o przetwarzanym materiale.
Gotowy wyrób jest precyzyjnie lokalizowany na magazynie, kompletowany i wysyłany do klienta. Nie ma mowy o pomyłkach lub kłopotach z lokalizacją.
Serwis ma ułatwione zadanie rozpoznania modelu i numeru seryjnego wyrobu i precyzyjne ustalenie terminu gwarancji.
Pasmo korzyści towarzyszy na każdym etapie łańcucha dostaw i w całym cyklu życia produktu. Wpływa to na cenę końcową wyrobów, terminowość i wysoką jakość pracy.